LiveSmart

Salam pembaca Blog Mieds

Apa khabar Anda? Doa saya moga Anda makin bermotivasi hendaknya.

Sebagai manusia biasa, saya juga tak dapat mengelak dari sindrom ‘motivasi menurun’.

Benar, saya berani mengakui hal ini, terutama beberapa hari lalu. Bila dalam keadaan tak ada sesiapa yang menyokong dan tiada siapa memberi Anda inspirasi, motivasi senang menurun.

Tapi, ada cara untuk menaikkannya semula. Orang-orang yang berjaya berhadapan dengan berjuta dugaan, cabaran dan kegagalan tapi yang ganjilnya, mereka bangkit, merubah diri jadi bersemangat dan sanggup melakukan apa saja cara halal untuk mencapai matlamat.

Dari apa yang saya analisa, mereka ada teknik tertentu untuk maintain tahap motivasi. Ada yang disokong oleh kasih sayang isteri mereka, anak-anak yang membahagiakan dan kawan-kawan yang sentiasa berkongsi kata-kata semangat.

Ada juga yang menatap gambar-gambar orang yang berjaya sebagai teknik untuk menaikkan motivasi. Contoh terbaik adalah Dr Sheikh Muszaphar.

Ketika latihan di Moscow, dia memenuhkan biliknya dengan gambar angkasawan-angkasawan yang berjaya dalam misi mereka, siap dengan tandatangan masing-masing. Dr Sheikh berkata, setiap kali dia bangun tidur, nampak saja gambar-gambar tu, dia jadi cukup bersemangat!

Tahun lepas, saya melekat gambar idola-idola saya di skrin komputer untuk membuat diri saya bersemangat, setiap kali mula bekerja dan sebelum tidur.

Tahun ini, saya melekat logo LiveStrong di mana-mana saja mata saya melihatnya dan warna kuning sebagai penyuntik inspirasi setiap kali saya bangun pagi. Tuala saya, beg saya dan baju saya, dah tukar ke warna kuning!

Kala mengantuk menyerang, saya ambik pen dan kertas conteng lalu menulis perkataan LiveStrong sebanyak mungkin. Naik semangat dibuatnya!

Tanya diri Anda apa yang membuat Anda bersemangat. Ia mungkin gambar keluarga Anda, gambar kekasih Anda, wajah mak dan ayah atau gambar teman-teman Anda.

Cinta, kasih sayang, semangat kekitaan dan rasa bersyukur adalah penyuntik motivasi yang paling kuat. Hidup perlu bijak, perlu kuat.

Sebab itu, perlu LiveSmart dan LiveStrong!.

1 comments:

HAJI JUMIRAN said...

Salam,
Cikgu Hamid,
Warna kuning lambang ceriakan? Warna kuning juga warna di raja. Tetapi kalau di Canada warna kuning adalah product NO NAME BRAND (tanpa jenama). Any way choose the best.