“I have a dream” – Martin Luther King.

Apa impian Anda? Sanggupkah Anda berusaha keras mencapainya? Jikalau sanggup, kenapa Anda sanggup? Jikalau tak sanggup, kenapa pula tak sanggup? Sebab Anda merasakan Anda tak boleh capai atau Anda merasakan impian Anda kurang realisitik?

Ada orang sungguh bermotivasi mencapai impian kerana impian itu sungguh bermakna kepadanya dan kepada orang lain di sekelilingnya.

Sebuah impian sebenarnya bersifat tidak realistik namun usaha orang yang mahu mencapaianya menjadikan impian yang ‘impossible’ tu menjadi sebuah impian yang ‘possible’ hingga menjadi impian realistik yang menjadi realiti. Sebagai contoh, impian berjalan di bulan merupakan impian mustahil namun Neil Armstrong (manusia pertama menjejakkan kaki di bulan) menjadikan impian itu satu kenyataan.

Impian mencipta telefon tanpa keypad satu impian gila namun Steve Jobs menjadikannya impian gila itu satu kenyataan realitistik pada tahun 2007. Hari ini, iPhone yang dianggap telefon ‘gila’ kini diangkat sebagai telefon pintar berpestasi tinggi yang menjadikan ia adalah sebuah telefon bimbit tanpa keypad, hanya menggunakan sentuhan jari sahaja.

Jenama telefon lain kini mengikuti iPhone, maka muncullah jenama telefon pintar miri[ seperti iPhone dikeluarkan HTC, LG, Nokia, Samsung hingga Acer yang sinonim dengan jenama komputer kini turut mengeluarkan telefon pintarnya sendiri dengan fungsi ‘touch screen’ dan ‘virtual keypad’.

Impian Marting Luther King adalah untuk menjadikan Amerika sebuah negara maju. Pada hari ini, impian itu telah berjaya dicapai. Impiannya yang lain adalah untuk melihat tiada perbezaan warna kulit antara semua bangsa penduduk di Amerika.

Akhirnya pada hari ini, Amerika mendapat seorang Presiden yang berkarisma. Paling membanggakan, dia berkulit hitam dan menjadi Presiden kulit hitam pertama di Amerika. Namanya, Barack Obama.

Impian, walaupun mustahil namun baik untuk merubah hidup. Orang yang tidak ada impian, samalah seperti orang yang tidak ada keingininan mahu merubah hidup.

Impikan sebuah impian. Nescaya Anda akan bergerak ke hadapan.

0 comments: