Hormat Diri

Sebab Anda kurang keyakinan diri adalah kerana Anda memiliki sifat Hormat Diri Rendah. Manakala Hormat Diri Tinggi adalah satu perasaan yang Anda miliki tentang diri sendiri. Orang memiliki Hormat Diri Tinggi bersyukur pada keunikan yang dikurniakan pada dirinya. Dia menghargai keunikan itu, menerima hakikat apa yang ada pada dirinya takkan sama dengan apa yang ada pada orang lain.

Bakat adalah salah satu daripada sifat unik dimiliki semua orang. Walaupun ada bakat serupa, tapi levelnya berbeza-beza. Itu sudah cukup sebagai bukti kita semua unik. Serupa, tapi tak sama. Contoh, ada beribu menteri di negara kita.

Dalam ribuan, hanya seorang saja yang akan muncul sebagai Perdana Menteri. Sudah tentu bakatnya dalam politik berbeza, dari segi kepimpinan, intelektual dan visi masing-masing.
Ada ramai pelawak, tapi semua takkan sama dengan Saiful Apek, Zizan, Johan, Nabil. Setiap seorang ada gaya berbeza, walaupun memiliki bakat sama sebagai pelawak.

Hormat diri mempengaruhi cara kita berfikir, bertindak, bercakap dan respon pada apa jua berlaku di sekeliling kita, misalnya kejayaan orang, cabaran hidup, permasalahan, kegagalan, kesilapan.

2 comments:

Khai2020 said...

Syabas...

Sofya said...

terima kasih atas post ni..
tetapi bagaimana pula untuk kita control emosi untuk mengatasi keadaan sekeliling yang kita perlu tempuhi sepanjang hari?